8 فوریه 2022 - مطالعه ی منتشر شده در JMIR Diabetes گزارش داد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که سطح قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله ی بالایی دارند در معرض خطر بالاتری برای عوارض ماکرو و میکروواسکولار هستند.

هدف از این مطالعه بررسی فواید بالینی یک مداخله درمانی دیجیتال((DTI[1] به عنوان یک درمان اضافی برای دستیابی به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود. این یک مطالعه مداخله دیجیتالی آینده‌نگر و تک بازوی 12 هفته‌ای در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود که درمان های معمول ضد دیابت دریافت می‌ کردند.

نتایج اندازه گیری شده در این مطالعه میانگین تغییرات HbA1c، قند خون ناشتا(FBG)، قند خون پس از غذا(PPBG) ،BMI  و ارزیابی مدل هومیواستاتیک برای شاخص مقاومت به انسولین در پایان 12 هفته بود. در پایان 12 هفته، میانگین تغییرات  HbA1c، FBG،PPBG  و BMI برای کل جمعیت مورد مطالعه، 0.84-٪ بود.

دکتر Suhas Patil ازشرکت Terrals Technologies Private، گفت: دیابت نوع 2، یک اختلال متابولیک غدد درون ریز است که با افزایش مداوم سطح گلوکز خون مشخص می شود. به عنوان یک بیماری پیشرونده مزمن، مدیریت پزشکی این بیماری اغلب نیاز به تشدید داروها در طول دوره درمان دارد. با این حال، شواهد قانع‌کننده‌ای نیز وجود دارد که از نقش تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، محدودیت‌های غذایی، ورزش، خواب کافی و نظارت مربی‌های بهداشتی بر مدیریت مؤثر دیابت بدون نیاز به تشدید داروها حمایت می‌کند.

در سال‌های اخیر، فناوری‌های دیجیتال توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده‌اند. این فن آوری ها برای ایجاد تغییرات در سبک زندگی برای بیماران و کمک به آنها در دستیابی به هدف خود مدیریتی دیابت برای کاهش بار بیماری طراحی شده اند. به عنوان یک شکل مداخله ای عمدتاً از راه دور، DTI ها ممکن است به اندازه مشاوره و پیگیری های حضوری تأثیرگذار نباشند، اما از مزیت سهولت ارتباط، دسترسی در هر زمان و هر مکان و در دسترس بودن اطلاعات برخوردارند.

مطالعات متعددی نقش فناوری دیجیتال مانند پلتفرم‌های درمانی دیجیتال، سیستم‌های مراقبت از راه دور، خود مدیریتی دیابت پیشرفته، برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی و همچنین سیستم‌های یکپارچه آنلاین مراقبت از دیابت مبتنی بر تلفن هوشمند را برای مدیریت موثر دیابت نوع 2 بدون نیاز به تشدید داروهای موجود نشان داده‌اند.

محققان نتیجه گیری کردند که "استفاده از یک DTI به عنوان یک درمان کمکی برای داروهای معمول به طور قابل توجهی سطوح HbA1c، FBG و PPBG را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد، که به نوبه خود ممکن است خطر عوارض قلبی عروقی و همچنین مرگ و میر ناشی از همه علل را در این افراد کاهش دهد."

برای مطالعه ی جزئیات این تحقیق به مقاله ی اصلی در آدرس زیر مراجعه کنید:

Rajeev Chawla et al, Clinical Utility of a Digital Therapeutic Intervention in Indian Patients With Type 2 Diabetes Mellitus: 12-Week Prospective Single-Arm Intervention Study, JMIR Diabetes (2022). DOI: 10.2196/41401

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-clinical-digital-therapeutic-intervention-diabetes.html

 



[1]digital therapeutic intervention